Search

.

Content

Tentang blog

Ini adalah blog peribadi saya. Segala pendapat yang dinyatakan adalah idea dan rekaan saya sendiri. Jangan menganggap bahawa anda mengenali saya kerana anda membaca blog ini secara kebetulan. Diharapkan anda menghormati sy dan tidak menjadi penyiasat psiko. Semua pandangan atau pendapat yang ditulis dalam blog ini adalah peribadi dan milik sy sepenuhnya. Sy berhak mengawasi agar menghormati sensitiviti, agama dan politik.

Terima kasih,
Hazlynda Kushairi


#Chanteks

Friday, 21 February 2014

#RHsaranghae : Assalammualaikum!

Assalammualaikum,

Entah ada orang nak baca ke tidak lagi blog aku ni. kawan-kawan blog yang sewaktu dengan aku dulu pun kebanyakkannya dah tak berapa tulis, aku ni dari blog bodoh² ke blog kawen² lepas kawen, mulalah taktau nak update ape, tapi sekarang dah ade rumah, kemain lagi nak update pasal rumah. Maklumlah, orang kali pertama beli rumah, seksaited die semacam. Kalau dapat anak, lagi parah excitednye! Amin.

Hari ini dan hari-hari-hari yang mendatang, in shaa Allah aku akan update tentang rumah hahaha maafkan aku sebab aku obses dengan rumah sendiri. Nampak tak header baru blog? Makin menjadi, sibuk sangat dengan rumah hahaha in shaa Allah, nanti aku update selalu. Sebenarnye banyak bende yang aku nak share dari benda-benda baru yang aku baca dan peroleh idea.

Pertengahan bulan November 2013 kami dah dapat kunci. Excitednya? Aku memang terlebih excited. Aku memang selalu ke sane hujung minggu or even after school. Husben sometimes work on Sunday, maka bile tak kerja, baru die ada masa untuk tengok rumah. Dapat kunci sibuk setelkan api air masuk, contractor 3 orang kuor masuk nak check quotation, nak paling berkualiti dan berpatutuan hahaha cerewet aku nih!

Alhamdulillah. We got the keys! - cerita dah lapuk. NEXT!




Dalam masa sebulan setengah, kami mula panggil contractor untuk bagi quotation. Idea kami sederhana sahaja, nak tambah dapur di tanah tepi, tambah tolak, maka harga lebih kurang sama tapi ada satu contractor yg aku tak berapa berkenan dihati.

Contractor A.
- Selalunya bila orang dapat kunci, contractor dan kuncu-kuncu akan berlegar kat area rumah, attack tuan rumah lepas tu cakap "takpaaa.... you  bgtau apa you mau buat, kite bagi quotation free punya". Sementara tunggu contractor B datang, yang A ni pun tung tang tung tang on the spot bagi sebut harga. Padahal tak bincang secara details pun. Baru yang luor je die kire dah melampaui batasan, inikan pulak nak kire yg dalam n finishing, wiring and painting. Takpelah, kite k.i.v ek?

Contractor B
- Contractor B pun sampai sebaik je kami turun tangga. A dengan B sama bangsa tapi bermusuhan. B kata memang A pegang area rumah kami ni, Mane pergi pun ada signboard construction under die. Aku tak paham ape yang hebat sgt die sampai semua orang nak ambil die? Contractor B aku suka sebab die catat semua details yg kami nak, die ukur semua bahagian dan die sangat teliti dengan kerja dia. Tau je lah aku ni jenis macamana, nak tingkap jenis ape pun siap google tunjuk kat dia. Nasib baik die paham. Baguslah Contractor B ni, aku suke!

Contractor C
- Contractor C ni macam yg B, agak detail setiap pembahagian kerja pecah memecah. Contractor C pun catat apa yang kami nak, details, lukis jenis pintu ke tingkap ke yg kami nak, ukur dari atas ke bawah, kiri ke kanan. Memule nampak die macam cool dan kadang-kala pening, tapi end up bile dapat quotation dari C, eh, C faham rupenye apa yang kite nak? Yelah, mane tak pening contractor dengan aku, sekejap nak pecah singki, sekejap taknak pecah, sayang lak. Pening orang nak melayan kerenah aku. Sebut harga pun lebih kurang Contractor B.

Jadi korang rase, quotation bawah ni Contractor A ke B ke C?



Bile dah dapat quotation semua, mulalah acah-acah design kedudukan dan macamana dapur, pelan rumah setelah dipecah, aku mulalah berangan lebih tapi bile nak tambah, duit kene tambah maka tahan nafsu tambah-menambah.



Setelah semuanya selesai, agreement semua dah sign, dah ade kata persetujuan antara dua pihak, mulalah adegan pecah lantai pecah tabung. Jangan terpedaya sangat dengan gambor bawah ni. Kami tekad untuk pecah sebab nak samakan  dengan tiles di kawasan baru, barulah meriah rumah mak jems!



Akan datang - tunggu je lah!

3 komentar:

yUmiE AzuRa says:
at: 21 February 2014 at 13:27 said...

yes thi is what i want!!
teruskan..teruskan..xsabar aku nk tunggu update ko akan dtg :D

irmafittaputri says:
at: 21 February 2014 at 14:37 said...

wah syioknye la tambah dapur.. wei brp kos anggaran..kita klw nak tmbh tepi tgu anak kawen ler gamaknye..takut dengar jiran2nye renovation cost...

elle's laaa~ says:
at: 24 February 2014 at 11:06 said...

lepas ni dah tak lalu area situ lagi. nursery hana dah tukar ke area PI 6... huuu, x dapek dah nak stalk saranghae kak lynda... :)

Stalking Me!

Kamsahameeda!

Spread the love

"Spread love everywhere you go: first of all in your own house. Give love to your children, to your wife or husband, to a next door neighbour... Let no one ever come to you without leaving better and happier. Be the living expression of God's kindness; kindness in your face, kindness in your eyes, kindness in your smile, kindness in your warm greeting."

by Mother Theresa

RH Pre-Wedding

RH Pre-Wedding
We enjoyed the moment! Just smile and the pictures will be awesome!

RH Engagement

RH Engagement
It was in year 2009. A small celebration between two families :)

RH Wedding

RH Wedding
Our experience working independently for the big day which fell on a very auspicious date, 1.1.11 *smile*

RH Saranghae

RH Saranghae
A story of our humble abode.

RH Travelogue

RH Travelogue
“Traveling – it leaves you speechless, then turns you into a storyteller.” – Ibn Battuta

Tabung Gajah

Inspirations

Buddies

They blog on weddings

They call me, Lunda.

The Writer

My Photo
hazlynda kushairi
Nama pendek, Lynda ;)
View my complete profile

Alhamdulillah

Alhamdulillah
Terima kasih, 4Weddingku!

RH Journey

Daisypath Anniversary tickers

February 2016

February 2016
We are featured in Impiana February 2016

June 2011

June 2011
We are featured in Pengantin June 2011

May 2011

May 2011
We are featured in Pengantin May 2011

April 2011

April 2011
We are featured in Pengantin April 2011

March 2011

March 2011
We are featured in Pengantin March 2011