Search

.

Content

Tentang blog

Ini adalah blog peribadi saya. Segala pendapat yang dinyatakan adalah idea dan rekaan saya sendiri. Jangan menganggap bahawa anda mengenali saya kerana anda membaca blog ini secara kebetulan. Diharapkan anda menghormati sy dan tidak menjadi penyiasat psiko. Semua pandangan atau pendapat yang ditulis dalam blog ini adalah peribadi dan milik sy sepenuhnya. Sy berhak mengawasi agar menghormati sensitiviti, agama dan politik.

Terima kasih,
Hazlynda Kushairi


#Chanteks

Monday, 3 March 2014

#RHsaranghae : Open (tak berapa nak open) Concept

Assalammualaikum :)

Aku cube untuk ditepati janji aku. Oh yes, yes and yes, I knowwwww!!! Aku janji nak update banyak tentang rumah tapi tidak haha bukan taknak tapi tunggu dulu ek. Tak surprise la kalau aku bagitahu awal ape aku nak buat. Kalau aku update instagram dengan gambor pun setakat kaki dengan kayu haha simen tak rata, stor dengan penyapu, cukuplah sekadar update hahaha tunggu pertengahan tahun aku update ek!

So, sementara #rhsaranghae siap, let me share the concept and ideas. Ape yang aku duk berangan selama ini walaupun mustahil untuk dicapai dalam sekelip mata. Aku memang suka sangat dengan open concept house. Ntah kenape aku suke sangat tengok rumah yang luas terbuka pintunye. Bukan untuk menunjuk ape yang ade kat dalam rumah, oh... sah-sah lah pencuri yang teropong dari jauh kan kalau kat Malaysia nih! Open concept houses kat oversea semuanya jenis banglo, rumah sebiji-biji, up on the hills! Jauh daripada kota, Ya Allah, amannya rasa....

Here are few pictures yang aku simpan, untuk aku berangan secara percume. Tiga gambar kat bawah ni, sliding die dibuka one side je then tanah rata, pemandangan indah nampak gunung ganang. Kalau area rumah kami, nampak ape? Nampaklah jiran kami tengah masak hahaha




Gambor berikutnya, rumah jenis sliding kedua-dua belah dibuka. Cuba tengok bebetul, best ke tak? Aku rasa kalau Malaysia ada rumah macam ni pun maybe kawasan golf resort, kawasan orang yang sangat kaya. Untuk kawasan rumah, nak lak rumah kami, simpan dan sematkan dalam jiwe, tak usah berangan lah Lynda! Tanah sekangkang kera, ada hati hahaha





TAPI....................

Gambor bawah ni, memang menjadi sumber ilham aku untuk terus mencapai impian open (tak berapa nak open) concept #rhsaranghae.
Dari kitchen ke dining ke living hall ke bedrooms - semuanya sliding, terbuka cantik je dengan warm lights :)

Rumah yang sangat sedap mata aku memandang!



Cantik kan?
SANGAT CANTIK (bagi aku)

It's okay, Hazlynda.... Dream on! Macamane sekali pun aku akan cube merealisasikan #rhsaranghae kepada open (tak berape nak open) concept :) Duit poket tak ramai, tipulah kalau aku kata renovate rumah gune duit simpanan. Tak baik menipu. Bonda pernah pesan, "takpe ikat perut sekejap. Biasalah bile nak masuk rumah sendiri. Fix everything before masuk" Betul kate Bonda, so, we make use all the money untuk siapkan yang dalam rumah. Yang luor rumah, hanya extend kitchen and "ehem" - rahsialah! Kiteorang yang baru 5-6 tahun bekerja, how can we save 80k by now? Tipu sangatlah kan. Duit simpanan awal guna untuk kawen kemudian pindah JB - pindah pun we spent 7k. Then saving balik untuk rumah sendiri. Hah, tak usahlah mengeluh. In shaa Allah adalah rezekinya nanti. In shaa Allah....

Next entry, entah? 

Entah bile. Entah tajuk ape.



pic credits : google images

5 komentar:

Balkidz Hunny says:
at: 3 March 2014 at 11:12 said...

Harus datang umah madada kalau ke JB nanti :)

irmafittaputri says:
at: 3 March 2014 at 12:14 said...

janji puas hati..80k renovate kire berbaloi tu ...jiran2 keliling phase kita..renovate struktur jer 200k..lom ID.. ek tapi anak2 diorg dh besau..ini pon umah dh ke brp diorg pindah..keje pon bisnes sendiri paling koman pensyarah.. eden ni ha..nk keluar kan tuk grill umah pon mengigil wei.. nanti nak buat open concept make sure tembok pagar tinggi...segan kalau jiran nengok..nak2 sebelah umah ustaz (depan umah den ustaz & ustazah) penghulu fasa 1... kena behave sikit..kadang2 kita muda2 terlepas je..dulu masa br dok xsegan...sekrg dh byk join yassin & marhaban...hehehehehe malu sikit

Amal Salleh says:
at: 4 March 2014 at 12:52 said...

hooooooooooooo nmpk luas~

Mrs Kamilah says:
at: 8 October 2014 at 20:48 said...

Wow! Saya pun suka konsep ni. Tak suka rumah tertutup.

Mrs Kamilah says:
at: 8 October 2014 at 20:48 said...

Wow! Saya pun suka konsep ni. Tak suka rumah tertutup.

Stalking Me!

Kamsahameeda!

Spread the love

"Spread love everywhere you go: first of all in your own house. Give love to your children, to your wife or husband, to a next door neighbour... Let no one ever come to you without leaving better and happier. Be the living expression of God's kindness; kindness in your face, kindness in your eyes, kindness in your smile, kindness in your warm greeting."

by Mother Theresa

RH Pre-Wedding

RH Pre-Wedding
We enjoyed the moment! Just smile and the pictures will be awesome!

RH Engagement

RH Engagement
It was in year 2009. A small celebration between two families :)

RH Wedding

RH Wedding
Our experience working independently for the big day which fell on a very auspicious date, 1.1.11 *smile*

RH Saranghae

RH Saranghae
A story of our humble abode.

RH Travelogue

RH Travelogue
“Traveling – it leaves you speechless, then turns you into a storyteller.” – Ibn Battuta

Tabung Gajah

Inspirations

Buddies

They blog on weddings

They call me, Lunda.

The Writer

My Photo
hazlynda kushairi
Nama pendek, Lynda ;)
View my complete profile

Alhamdulillah

Alhamdulillah
Terima kasih, 4Weddingku!

RH Journey

Daisypath Anniversary tickers

February 2016

February 2016
We are featured in Impiana February 2016

June 2011

June 2011
We are featured in Pengantin June 2011

May 2011

May 2011
We are featured in Pengantin May 2011

April 2011

April 2011
We are featured in Pengantin April 2011

March 2011

March 2011
We are featured in Pengantin March 2011